Fatbike Hertsöträsk from Petter Norén on Vimeo.

Möt cykeln som demokratiserade och revolutionerade upptäcksresandet i Luleå – och gjorde helt fantastiska platser enklare att besöka.

”Happy Fatbike-day” ropar jag till den passerande mannen på leden mot Hertsöträsk.

Han bär, utöver sin urblekta längdskiddress med tillhörande färglös mössa långt neddragen över öronen, de två mest förvånade ögonen jag sett i på bra länge.

Varför är han så förvånad? Ja, det kan väl bero på en rad tillfälligheter tänker jag. Kanske är det mitt något märkliga tilltag att skrika en obegriplig fras på engelska till en äldre man, som jag fördomsfullt bedömer inte kan fler än några basala fraser, eller kanske beror det på det udda tilltaget att cykla mitt ute i ingenstans i 15 minus kyla?

Allt det ovan nämnda har betydelse, det är jag säker på när analysen genomförs kort efter det hastiga mötet.

Men det som verkligen fick just den här mannen att tappa hakan var våra cyklars utseende.

Det var de feta däcken.

Cyklande på fruset vatten.
Cyklande på fruset vatten.

Vad i hela friden cyklade vi på? Tänkte han.

Jag hade inte tid att förklara vad en Fatbike var för honom. Men det har jag för er.

Jag kan också förklara vad vi gjorde mitt ute i ingenstans och vad som gör att dessa märkliga cyklar och Luleå har blivit förälskade i varandra.

Religionen och dess utövare

En fatbike är en helt vanlig mountainbike egentligen. Den enda skillnaden är dess rent löjligt breda däck.

Men det som Fatbiken förlorar i flärd tar den igen i effekt.

Det finns näst intill inget som stoppar en Fatbikes framfart i skogen. Stock och sten är inget problem, snö eller sand är bara ett annat underlag i mängden som är oförmöget att stjälpa dess framfart.

Intresset för dessa märkbara avarter av cykeln har ökat markant de senaste åren. Särskilt här i Luleå, där det blir fler och fler som blivit mer eller mindre besatta av den tjocka cykeln.

Det är just två sådana människor jag har turen att få följa med ut på tur den här dagen.

För det är inte vilken dag som helst. Det är den 3 december – Global Fatbike Day. Den nyligen instiftade högtiden firas inte av den breda massan, det är sant. Men för Roger och Anders, mitt sällskap för dagen, är det värt att trotsa kyla och vind.

Om Fatbikekulturen är religionen, då är Global Fatbike Day juldagen.

Vad kan jag själv om Fatbikes? Tja, inte så värst mycket.

Det jag ska få lära mig är att det är ett av de mest effektiva transportmedlen i det sub-arktiska klimatet när man står i begrepp att utforska naturen.

Det jag fick lära mig var hur enormt vacker naturen är utanför min egen dörr – och hur lätt jag kan ta del av den.

Naturupplevelse X2

På leden mot Hertsöträsk.
På leden mot Hertsöträsk.

Vår resa började vid Ormberget, motionärernas mecka i Luleå där längdskidåkare trängs med varandra på de få skidspår som är preparerade så här i början av december.

Färdvägen tar oss bort från den pistade spårslingan runt toppen av berget och ned mot de mer orörda skogarna.

Det finns näst intill inga spår av att någon vistats här på senare tid. Snötäcket ligger närmast orört över stigen som leder från Ormberget ned mot Hertsöträsk som är vårt slutmål. En juvel för Luleås natur. Dit letar sig fritidsfiskare och vandrare under sommaren, på vintern är det en populär destination för skoterburna resenärer från närområdet.

Vi ska trampa dit. Ingen motor kommer hjälpa vare sig Roger, Anders eller mig själv.

Det är ett kraftprov. Fatbiken bär oss över det vita pudret, men samtidigt måste vi erkänna att snön försvårar cyklingen en aning.

Det är tungt, det är fysiskt krävande. Andhämtningen blir allt snabbare och den kalla luften sjunker djupare och djupare ned i lungorna på oss.

Men det är det värt.

Naturen som omger oss är svår att sätta ord på (det är därför denna text är väl kompletterad med bilder och video).

Att vi, med egen kraft, kan ta oss genom dessa miljöer förstärker bilden av att vi tar del av Luleås vackra vintervärld på rätt sätt.

Måste posta bilder NU!

En dryg timme efter starten vid Ormberget når vi Hertsöträsk. Anders och Roger åker iväg en bit i förväg. De kollar isens tjocklek – den är till belåtenhet, den kommer hålla och vi kan med säkerhet rulla ut på Hertsöträsks frusna vatten.
De letar upp de bästa platserna på isen för att fota och filma.

Testar tjockleken på isen. Viktig säkerhetstest som avgör om vi kan fortsätta. Vi konstatera att isen är mer än tillfredställande tjock.
Testar tjockleken på isen. Viktig säkerhetstest som avgör om vi kan fortsätta. Vi konstatera att isen är mer än tillfredställande tjock.

För låt oss vara ärliga – en sådan här tur handlar mycket om skrytet för sina vänner efteråt. Hur vackert och tufft det var och hur kul man hade. Har du inte dokumenterat det, så har det inte hänt.

Vi fotar, vi filmar, skojar och hojar – och glömmer halvt bort att det faktiskt är rejält kallt under denna Fatbikens högtid.

Gänget letar sig bort från den frusna sjön till en närliggande eldstad där Luleå kommun vänligt nog placerat ut ved (tack för det, Luleå) som vi använder för att få igång en brasa.

Det slår oss gång på, när vi häller upp kaffet i kåsorna, värmer oss och laddar upp ett helt gäng bilder på Facebook och Instagram, vilken tur vi har som bor just här.  Där detta kan vara en del av vår vardag.

Vi kan cykla vart vi vill.

Felvalet

Vid rastplatsen i utkanten av Hertöträsket.
Vid rastplatsen i utkanten av Hertöträsket.

Solen seglar ned bakom trädtopparna på andra sidan sjön. Det är vackert – men det blir också signalen att vi bör leta oss hemåt.

Trots ganska trötta ben och utmanande kyla är det ett muntert gäng som vänder tillbaka till Ormberget. Leden tar oss över frusna myrar, grusvägar och stigar tillbaka till bilarna på toppen av berget.

Där är det fortsatt trångt i spåret där längdskidåkarna åker runda efter runda.

Jag är själv en entusiastisk längdåkare, men tänker ändå för mig själv att många av dem borde satt sig på en cykel med tjockt däck och trampat ned till Hertsöträsk i stället.

Jag menar, det var ju faktiskt en rätt speciell dag. För en väldigt speciell cykel. I en mycket speciell stad – som är som gjord för en Fatbike.

Text och bild: Petter Norén

Här kan du hyra Fatbikes

Ouroboros

Fatbike Adventures