I februari 2017 väntas hundratals människor från nederländerna till Luleå, den lilla staden vid Bottenviken som råkar ha en isbana på naturis som sträcker sig cirka 12 kilometer runt om halvön som stadskärnan ligger på.

Det här är historien om hur den kom till, om ”Jan the Iceman” och hur ett gäng holländska skridskoentusiaster upptäckte sitt paradis.

Jan Blomqvist är inte den typen som slår sig för bröstet och högröstat berättar om det jobb han gjort.

Jan är inte skrytsam, inte det minsta. Men låt inte hans ödmjukhet lura er. Jan Blomqvist, eller ”Jan the Icemaster” som han främst är känd som i vissa kretsar i Nederländerna, har varit med sedan isbanans födelse och är i dag både arbetsledare för det gäng som varje år tar fram den spektakulära isbanan som går runt Luleås stadskärna.

Jan "The Iceman" Blomqvist.
Jan "The Iceman" Blomqvist.

– Men jag vill inte bli kallad för det. Jag gillar ”Jan the Iceman” bättre, säger han och skrattar sitt karaktäristiska skratt.

2017 är det 14 året som isbanan finns till i Luleå. Men det är första året som KPN Grand Prix har förlagt en deltävling till isbanan och åkare i världsklass kommer att tävla mellan hamnarna i Luleå.

Det var det säkert inte en människa i Luleå som föreställde sig när isbanan kom till.

Förutom ”Jan the Iceman”.

Bakgrunden 

Den ursprungliga anledningen till att det finns en isbana runt om Luleå, bara några meter från staden, är ett medborgarförslag som lokalpolitikern Ylva Strutz lämnade 2002.

Isbanan är till för alla, i alla möjliga former.
Isbanan är till för alla, i alla möjliga former.

Hon ville att en isbana för rekreation och långfärdskridskor skulle anläggas på havsisen utanför staden.

– Ingen annan på kommunen hade jobbat med anläggning av is på det här sättet som vi skulle göra med isbanan förutom jag, så jag fick uppdraget, säger Jan Blomqvist.

Han hade tidigare jobbat med en racingbana och en travbana i Luleås norra hamn. Men incidenter, oväsen och föroreningar från motorfordon stoppade projekten då.

Och så var det den där incidenten med travhästen.

– Vi hade ju faktiskt riktiga travlopp som man kunde spela på här, det var seriösa saker. Men det blev ju tokigt och det var en ”hästfan” som rymde under någon tävling och inte blev infångad innan den hade tagit sig till nordkalotten eller något sånt, säger Blomqvist och skrattar åt minnet.

Tillsammans med sin arbetsstyrka som totalt sett består av sex personer har han sedan dess varit ansvarig för isbanan – och dess förändringar.

Den ursprungliga banan gick endast runt halva stadsön. Men med åren har den växt sig större och isbanan är nu cirka 12 kilometer lång om man räknar in alla avstickare som den till skärgårdsön Gråsjälören och till bostadsområdet Mjölkudden exempelvis.

Luleåborna älskar sin isbana och nyttjar den ofta.
Luleåborna älskar sin isbana och nyttjar den ofta.

Varje år när isen blivit minst 35 centimeter tjock, det brukar vanligtvis inträffa någon gång i januari, tar de fram den sex ton tunga hyvelmaskinen som sedan håller isbanan platt och snöfri.

Teamets arbete är mycket uppskattat av Luleåborna och lokalbefolkningen tar gärna chansen att berätta om den fantastiska isbanan om de får chansen.

Kanske är det Luleåbornas stolthet och ständiga prat om sin isbana som gjorde att ett gäng skridskoentusiaster från det skridskotokiga Nederländerna fick upp ögonen för Luleå.

Jan ”The Iceman” Blomqvist hade länge misstänkt att det bara var en tidsfråga innan Nederländerna skulle få upp ögonen för banan han var ansvarig för. Han hade ju trots allt suttit på ett möte tillsammans med kollegor från en närliggande ort där de diskuterade möjligheterna att locka holländarna till Swedish Lapland.

De älskar is och har en stor brist på naturis i sitt eget land.

”The Iceman” tänkte inte mer på det, han tänkte; om jag bara sköter om vår isbana och håller kvalitén på topp kommer det hända till slut.

Så plötsligt, en dag 2015, ringer det på telefonen från utlandet.

”The Iceman” hade fullt upp med isbanan och hade synnerligen lite tid att svara på okända nummer.

Efter tre-fyra samtal från samma nummer gav Jan Blomqvist upp och svarade.

– Det var Bram Smallenbroek. Han hade ett världsrekordförsök som han ville göra och hade ingenstans att vara. Han frågade om jag kunde hjälp honom.

De hittade sitt paradis

Bram Smallenbroek, en före detta elitåkare i skridsko som föddes i Nederländerna och tävlade för Österrike, ville ta med sig den olympiske mästaren Bob de Jong till isbanan i Luleå för att försöka slå världsrekordet i skridsko på naturis.

Han behövde 500 meter rak bana med högkvalitativ is.

En solig dag är det inte mycket som slår en tur på isen.
En solig dag är det inte mycket som slår en tur på isen.

– Jag svarade att jag kunde erbjuda 800 meter. Det fick dem att komma hit. Du skulle ha sett dem när jag visade isbanan för dem. De såg ut som fågelholkar, säger ”The Iceman”.

Det slogs inget världsrekord den dagen, men Jan Blomqvist hörde på det holländska gänget att de minsann inte var färdiga med Luleå bara för att rekordförsöket föll platt.

Han förstod inte deras språk, men hörde på tonläget att de var uppjagade över möjligheterna att lägga ett lopp här.

– Då förstod jag att det förmodligen kommer komma en förfrågan från någon som vill anordna ett lopp på isbanan. Och så blev det också.

Den 22 februari genomförs en deltävling av den stora tävling KPN Grand Prix på isbanan runt Luleå.

Redan den 21 februari väntas ett stort antal motionärer delta i ett Tourskate-event på Isbanan.

Detta mycket på grund av ”Jan the Iceman” och hans samarbete med Bram Smallenbroek och hans kontakter inom skridskosporten.

Isbanan som var tänkt för motionerande Luleåbor har blivit en internationell angelägenhet och är nu ett populärt utflyktsmål bland turister.

Jan Blomqvist berättar att han är mån om att KPN Grand Prix ska bli en succé hos både de aktiva och de skridskointresserade turister som kommer till Luleå för att åka själva eller bara uppleva isstaden Luleå.

– Om vi gör det här bra nu så kommer de förstå vilken otroligt bra isbana vi har här uppe och de förutsättningarna vi har här för att genomföra den här typen av lopp, säger han.

Isbanans hjältar

Jan Blomqvist säger sig vara helt nöjd med isbanans nuvarande konstruktion. 20 meter bred isbana med trottoarer bredvid för dem som bara vill gå på isen. 12 kilometer lång och kopplar ihop staden med skärgård och bostadsområden.

Den är perfekt, menar han. Och ”The Iceman” lovar att den inte kommer att förändras under de närmsta fyra åren. Det är så många år han har kvar till pensionen, då ska han bara vara en besökare av isbanan och han hoppas och tror att någon kommer förvalta det han varit med och byggt upp.

Ylva Strutz, kvinnan med förslaget, kommer tyvärr aldrig se hennes kanske mest uppskattade idé nå de höjder som isbanan kommer nå i februari.

Ylva Strutz gick bort i sjukdom 2016. Hon är ihågkommen som en ikonisk politiker och som isbanans moder.

Men hennes baby isbanan kommer leva vidare i många år framöver. Luleåborna älskar den och den har blivit en självklar del av staden.

När nu även folk i Nederländerna fått upp ögonen finns det inga gränser för hur populär och välbesökt den kan bli.

– Det fantastiska med isbanan är inte bara kvalitén på den eller längden. Den sträcker sig runt hela staden och du ser ständigt Luleå centrum, det är aldrig långt till vare sig hotellen, restaurangerna eller nöjena. Det är vad som gör oss så väldigt speciella, säger Jan ”The Iceman” Blomqvist.