”Luleå, what´s that”, var en återkommande fråga under den gigantiska festivalen SXSW i Austin. I montern på mässdelen, på den egna brunchen och runt om i staden spreds budskapet ”Luleå loves Austin”. Drygt 40 Luleåbor fanns på plats för att inspireras, bygga relationer och skapa affärskontakter.

SXSW började som en musikfestival för snart 30 år sedan. Numera är det en av världens största musikfestivaler, som även innefattar interaktiva medier och film. Människor från hela världen deltar och den interaktiva delen växer för varje år.

– SXSW är en viktig mötesplats för de digitala och kreativa näringarna, som är två av Luleås fokusområden. Därför var vi på plats för att knyta kontakter och nätverka med målet att skapa samarbeten och affärsmöjligheter, säger Anna Degerman, tillväxtchef Luleå kommun.

Under SXSW arrangerade Luleå en brunch för att berätta om samarbetsavtalet och träffa vännerna i Austin. På brunchen livestreamades det från Ice Music där musikern Olle Nyman spelade en låt från projektet City of Songs. På plats i iskonserthallen fanns Luleås kommunalråd Niklas Nordström och Ice Musics grundare Tim Linhart.

– För oss har det varit mycket positivt att ingå i det här samarbetsavtalet med Austin, även om vi är en mycket mindre stad så delar vi samma ideal och värderingar i våra satsningar på innovation och kreativa näringar, säger Niklas Nordström.

I Austin fanns drygt 80 personer från Sverige och Austin på plats. Från Austin fanns företrädare från borgmästarens kontor, näringslivsutvecklare, företagare, inkubatorer och representanter från universitetet. Svenska ambassaden i Washington var också på plats.

– Det var fantastiskt att se Ice Music, vilken grej. Vi är jätteintresserade av att samarbeta med företag i Luleå, säger Kim Taylor, vd Taylor Collective Solutions i Austin.

Luleåbandet The Magnettes spelade på brunchen och hade även fler spelningar under veckan.

– För The Magnettes har SXSW varit oerhört framgångsrikt. Genom samarbetet City of Songs har vi lärt känna grundaren av House of Songs, Troy Campell, som har haft en viktig roll i
bandets framgångar under festivalen. De har blivit bokade på en turné i England och det är flera amerikanska musikbolag som visat intresse, säger Pär Soini, vd BD Pop.

Efter medverkan på SXSW har Luleå sammanställt sin närvaro, bland annat genom en enkätundersökning. De flesta som åkte är nöjda med vad de fick ut av resan. Många har fått nya kontakter som förhoppningsvis kan leda till affärer.

– Vi har också fått in många smarta tankar och idéer på vad vi ska göra på SXSW nästa år, säger Anna Degerman.

//
Text: Amanda Karlsson
Foto: Mats Fjellström