Jan Hägglund började med att sälja arbetskläder på marknader. Idag driver han Äventyrsbutiken Hägglunds. Nyligen vann butiken Årets Handelspris 2016.

Jan Hägglund.
Jan Hägglund.

Det var i slutet av april som Äventyrsbutiken Hägglunds fick utmärkelsen Årets Handelspris 2016. Priset delades ut av Visit Luleå för tredje året på evenemanget Luleå Business Awards.

– Fantastiskt roligt, helt fantastiskt kul att efter många år bli uppmärksammad för det vi håller på med, säger Jan “Janne” Hägglund, ägare av butiken.

Vad betyder ett sådant pris?

– Det betyder ganska mycket, någonstans visar det att man gör något som annat folk får upp ögonen för. Andra kanske börjar fundera och säger att Hägglunds faktiskt bidrar med 

något till Luleå. Att turisterna kommer hit och tack vare det blir det någon hotellnatt på Quality Hotel. Kanske någon sitter och käkar middag på CG:s eller åker en turbåt. Vi bidrar till någonting allihop i stan, säger Janne.

Jan Hägglund började under 1980-talet att sälja arbetskläder på marknader men han fick snabbt en ökad förfrågan på sportprodukter och märken som då inte fanns i Luleå.

– Det växte bara mer och mer den där förfrågan så till slut kände jag att nu är det dags att öppna en outdoorbutik som säljer allt utom bollsport. Som säljer bra grejer för fjällen.

För ungefär tio år sedan flyttade man butiken från Rådstugatan till Storgatan.

– Sedan kände vi att vi var lite trångbodda nere på Rådstugatan och det är ju på Storgatan det händer, så vi kände att vi måste ta steget. Lokalen kändes väl lite stor när vi flyttade hit men det gick ganska fort så var det full rörelse här, sedan har det bara rullat på. Vi har egentligen kört på i samma linje hela tiden, bra kvalitet, väldigt bra service, väldigt mycket personal. Inte vara snål med att ha personal – hellre för många än för få brukar jag säga.

Janne tycker att Luleå som handelsstad utvecklats bättre de senaste åren.

– Det har varit en otroligt rolig utveckling, samtidigt som man varit lite förskäckt när man har sett butik efter butik som stängt. Nu känns det som att det, tack var satsningen på turism, ökar ganska kraftigt. Visit Luleå, Konfaktiv och Brändö fritidsby är några som verkligen har dragit igång turismen till Luleå och vi har ju bland annat en fantastisk skärgård.

Drivkraften är inte i första hand att tjäna pengar.

– Det är inte för att vi vill tjäna pengar utan för att vi tycker det är så kul att sälja bra prylar och att kunderna får rätt saker till rätt tillfällen. Innan Internet fanns var vi som bollplanket, alla kom in och frågade om råd och tips på nya produkter. Vi har arbetat som en konsult egentligen, säger Janne.

Under den närmaste tiden har Hägglunds planer på att utvidga verksamheten och tillsammans med ett guideföretag göra olika turer runt om i Luleå.

– Vi riktar oss till besökare som vill ha några timmars äventyr, kanske de vill hyra en cykel, paddla eller åka långfärdsskridskor. Vi är redan ett slags informationscenter och vi tänker tillvarata det, säger han.

Idag har Hägglunds sex heltidsanställda och alla har de ett stort intresse för friluftsliv och äventyr.

– Vi som jobbar i butiken är väldigt friluftsintresserade så vi provar – mer eller mindre allt vi har.

Jan Hägglund trivs med sitt jobb.

– Att gå på jobbet är ett äventyr varenda dag, det alltid något nytt som händer, det är nya människor och nya produkter. Det är makalöst kul, säger han.

Text och bild: Lars-Göran Norlin