Sedan nyinvigningen i april har Hanzens fått upp  pulsen. Och Luleås framtida shoppingliv ser ljust ut om du frågar delägaren Kristina Larsson: ”Vi känner stor skillnad i butiken och det finns en positiv stämning i luften”.

Familjeägda Hanzens är inte direkt någon nykomling längs Luleås trevliga shoppingstråk. De har erbjudit stilsäkra kläder bland en mängd varumärken sedan mitten av 70-talet. I april flyttade de in i de nya lokalerna i det tidigare Åhlénshuset och responsen sedan invigningen har varit mycket positiv bland Hanzens shoppingsugna kunder.
– Vi märker att det är ett helt annat shoppingbeteende hos kunderna idag. Nu strosar folk mer i butiken och vi når en större målgrupp tack vare att vi har utökat sortimentet. Sedan har vi ett nytt shoppingkoncept som heter ”Shop-in-Shop”. Det innebär att vi har ett trettiotal shoppar av olika varumärken i butiken med kläder, skor, smycken, heminredning och presentartiklar, berättar Kristina Larsson.

Positiv till Luleås utveckling
När det kommer till att fånga upp vad kunderna vill ha är Hanzéns med på noterna. För några veckor sedan utökades öppettiderna och Kristina Larsson ser ljust på framtiden.
– Det känns verkligen att pulsen ökat när man rör sig ute på stan och i butiken märker vi att det är fler som kommer utifrån som är här i Luleå och handlar. Det är en positiv stämning i luften.

Text och bild: Jessica Tervaniemi