Visit Luleå nominerat till Placebrander of the Year

Visit Luleås filmer "The Luleå Way" är nominerade som ett av fem finalbidrag i tävlingen Placebrander of the Year 2016. 

Filmkonceptet, som setts över en halv miljon gånger på sociala medier enbart, har varit en succé online.

Filmerna är skapade av Jacob Nilsson, Silverview, och Viktor Johansson, Mera Media, på beställning av Visit Luleå.

Nu har kampanjen chansen att krönas med en titel. Placebrander of the Year är en tävling som premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring och utser även den bästa kampanjen för året.

– Vi är glada och stolta idag. Att juryn har valt att nominera oss som en av fem finalister är inspirerande för oss och vi tror mycket på vårt konceptet. Nu hoppas vi att fler är lika förtjusta i filmerna som vi är, säger Maria Wahlberg, kommunikationsansvarig på Visit Luleå.

Nytt för i år är att allmänheten utser vinnaren genom att rösta på Placebrander of the Years egen hemsida. 

Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar.

2015 vann Luleå Kommun med sin platsmarknadsföring priset.

De övriga fyra finalisterna i tävlingen är:

Kite&Cable, Östersund.

Sörmland vs Stockholm, Sörmlands Turismutveckling.

En Flotte, For Event/Skellefteå Näringsliv.

This is Sweden, Svenska institutet.