Luleå som besöksmål är hetare än någonsin – fler och fler vill besöka staden.

Det är anledningen till att Luleåhotellet Clarion Sense bygger 74 nya rum.

Luleås besöksnäring har haft en kraftig tillväxt de senaste åren. Om den positiva trenden fortsätter i samma riktning som tidigare år kommer snart näringen omsätta över en miljard kronor per år.

En stor del i Luleås utveckling är den stora hotellkapacitet som staden besitter. Luleå har idag flera högkvalitativa hotell i staden. Detta för att möta den växande tillströmmningen av affärs-, mötes- och privatresenärer.

2013 öppnade Clarion Hotel Sense upp portarna för första gången. Hotellet har sedan dess bland annat blivit framröstat till det åttonde bästa hotellet i Sverige – det bästa norr om Göteborg.

17311784_1335214543203421_836537355_o.jpg

Nu ska det bli mer av det goda.

Den 16 mars meddelade ägaren Hilding Holmqvist att Clarion Hotel Sense ska få 74 nya rum. 

– Vi tror stenhårt på Luleå som destination och besöksmål och väljer därför att göra denna stora satsning, säger han.

Nina Wikstedt, hotelldirektör, förklarar att detta är en konsekvens av hotellets höga beläggning och att det är nödvändigt för att möta den ökade efterfrågan. 

– Vi är fantastiskt nöjda med hur verksamheten har utvecklats under de dryga tre år som gått sedan vi öppnade hotellet och beläggningen är nu på en så hög nivå att vi behöver fler hotellrum för att möta den stora efterfrågan, säger Nina Wikstedt.

reception.jpg

Tillbyggnaden sker i den del av fastigheten som ägs av Diös. De nya rummen nås via en ombyggnation i lobbyn och kommer att bestå av en mix av smarta, yteffektiva enkel- och dubbelrum.

– Vi satsar på stadsutveckling i Luleå och är verkligen glada över att få vara med och bidra till den fortsatta tillväxten inom besöksnäringen i Luleå, säger Johan Lång, affärsområdeschef Diös.

Visit Luleå, som är den officiella företrädaren för besöksnäringen i Luleå, gläds av nyheten.

– Visit Luleå delar Hilding Holmqvists syn på Luleå som destination – vi tror stenhårt på Luleå som besöksmål. En av de stora anledningarna till att vi har denna positiva inställningen till framtiden för Luleå som besöksmål är de boendemöjligheter som erbjuds gäster när de kommer till staden. Vi har fantastiska hotell som vi är stolta över och som lockar besökare till sig. Att Clarion Hotel Sense nu ser till att vi får mer av den varan är väldigt glädjande för Luleå, säger Visit Luleås VD Jenny Hellman.

Text: Petter Norén