Luleå Citykortet gör succé hos Luleåborna.

Detta står klart efter den markanta höjningen av försäljning som första kvartalets siffror visar. 

2016 såldes Luleå Citykort till ett total värde av 2,7 miljoner kronor. Presentkortet går att använda hos drygt 130 butiker runt om i Luleå och har hjälpt till att stärka den lokala handeln.

2017 talar det mesta för att den siffran nästan dubbleras. Enligt prognosen väntas försäljningen av Luleå Citykortet bli ungefär 4,5 miljoner. Denna prognos baseras på de mycket glädjande siffrorna som kom Visit Luleå till handa nyligen – under det första kvartalet ökade försäljningen av kortet med 70 procent jämfört med samma tidsperiod året före.

Birgit Öhlund, Visit Luleå.
Birgit Öhlund, Visit Luleå.

– Vi vet dessutom att presentkortets innehavare i snitt handlar för 40 procent mer än presentkortets värde. Det är mycket pengar som stannar hos handlarna i Luleå centrum, säger Birgit Öhlund, Affärsutvecklare på Visit Luleå.

Konkurrensen om kunderna har aldrig varit tuffare för handlarna än nu. E-handeln tar allt mer av marknaden på flera platser. Luleå har en tradition av att vara en stark handelsstad och viktig för hela regionen. Luleå Citykortet är en av flera åtgärder för att stärka och säkerställa handel i centrala Luleå.

– Luleå Citykortet har haft en otroligt stark utveckling och vi tror att den kommer att fortsätta. Utvecklingen ger den lokala handeln hopp för framtiden, säger Birgit Öhlund.