Ett möte som kan betyda en stor tillströmning av turister till Luleå och Swedish Lapland.

Under tre dagar besökte ett stort antal internationella turoperatörer staden och de ser potentialen i Luleå som destination.

Säljworkshopen var en succé och lovordades av deltagarna.
Säljworkshopen var en succé och lovordades av deltagarna.

Det Arktiska Europa är hett och lockar internationella besökare. I tre dagar pågick säljeventet "Visit Arctic Europe Workshop" i Luleå. Drygt 70 internationella turoperatörer reste hit för att träffa ett 90-tal turismföretag från Swedish Lapland, Finska Lapland och Nordnorge. Säljworkshopen arrangerades och genomfördes av Interreg-projektet Visit Arctic Europe och har som syfte att marknadsföra och utveckla samtliga dessa tre destinationer gemensamt. Utöver de Luleåföretag som är medlemmar i Visit Arctic Europe projektet har Visit Luleå som destinationsbolag deltagit i workshopen för att marknadsföra Luleås utbud. 

Visit Luleås Karin Åberg och Mattias Mannberg i ett av deras 25 möten med internationella turoperatörer under workshopen.
Visit Luleås Karin Åberg och Mattias Mannberg i ett av deras 25 möten med internationella turoperatörer under workshopen.

Att säljworkshopen har genomförts här i Luleå har även andra positiva effekter utöver möjligheterna till direkt försäljning.

– Förutom att våra lokala turismföretag som till exempel Brändögruppen, Arctic Connection, Elite Hotel och Clarion Hotel Sense har fått träffa potentiella köpare så stärker ett sånt här event även Luleå som en internationell destination för privatresande där det finns en stor potential. Det är bra marknadsföring att 70 internationella turoperatörer för första gången kommer hit och får uppleva Luleå. Staden har dessutom visat sig upp sig från sin bästa sida med ett strålande försommarväder – då kan man inte annat än att vara nöjd som värdstad, konstaterar Karin Åberg, Affärsutvecklare privatturism på Visit Luleå.

Göran Widén, Brändögruppen,  berättar för en turoperatör om sin verksamhet.
Göran Widén, Brändögruppen, berättar för en turoperatör om sin verksamhet.

Eventföretaget Meramedia har tillsammans med Elite Hotel skött mycket av den praktiska planeringen tillsammans med arrangören och projektpartnern Swedish Lapland Visitors Board. Ett kvällsarrangemang utomhus anordnades även tillsammans med Laponia Rederi och Brändö Konferens & Fritidsby. 

– Att detta möte genomfördes här signalerar tydligt mot resebranschen att Luleå är en ledande mötesstad med anläggningar och mötesaktörer som uppfyller kraven för internationella möten. Tillsammans med våra lokala och regionala aktörer fortsätter vi arbetet med att skapa förutsättningar för att få hit fler liknande arrangemang, säger Mattias Mannberg, International Sales manager på Visit Luleå.

Workshopen ägde rum på Elite Stadshotell i Luleå som formligen invaderades av internationella turoperatörer.
Workshopen ägde rum på Elite Stadshotell i Luleå som formligen invaderades av internationella turoperatörer.

Mer om projektet finns att läsa här:

www.visitarcticeurope.com

Foto: Viveka Österman